Gemenskap, stolthet, passion

Anfield

3 kommentarer

Anfield. Hemmaborg för anrika Liverpool FC. Hemmaborg för klubben med 18 Premier League-titlar, 7 FA-cup-titlar och 5 titlar i Europacupen, numera kallad Champions League. Som ni förstår har denna arena upplevt en del.

Arenan byggdes 1884 och publikkapaciteten uppgår numera till 45.362. Arenans mest omtalade sektion är ”The Kop” där de mest fanatiska hemmasupportrarna håller till. Denna sektion kunde innan ståplatsförbudet inom engelsk fotboll ta emot dryga 30.000 åskådare. EN kortsida, helt otroligt! Att döma av vad jag läst kommer namnet ”The Kop” från en stad vid namn Spion Kop i Sydafrika där ett slag utkämpades under Andra Boerkriget. Tydligen fick en hel del soldater från just Liverpool sätta livet till under detta slag. Jag kan bara anta att valet av namn är ett sätt att hylla dessa personer. En fin gest tycker jag. Anfield Road Stand är namnet på arenans andra kortsida. Här befinner sig bland annat bortasupportrarna. Långsidorna kallas Centenary Stand samt Main Stand, som för övrigt är arenans huvudläktare.

Mellan åren 1884-1892 var Anfield också hemmaplan för ärkerivalen i staden, Everton FC. Efter ett bråk klubbarna emellan flyttade Everton FC därefter till Goodison Park som än idag är klubbens hemmaplan. Jag kan bara tänka mig hur många Liverpoolsupportrar som drog en suck av lättnad efter den flytten.

Jag har själv aldrig haft förmånen att besöka denna historiska fotbollsarena. Däremot har jag hört en hel del gott både om arenan och fansen. Atmosfären ska tydligen vara elektrisk, framförallt vid större matcher. Jag har självklart sett en hel del matcher på TV. Ofta har mina förväntningar infriats men emellanåt har jag blivit lite besviken på stämningen. Jag har fått upplevelsen av att atmosfären lätt dör ut under matcher mot mindre namnstarka lag. Dock kan jag inte avgöra då jag är väl medveten om att stämningen inte alltid når in i TV-rutan pga. diverse anledningar såsom placering av exempelvis mikrofon.  Någon som varit där? Värt att besöka? Dum fråga kanske, aja dela gärna med dig av egna erfarenheter om du har lust.


Bild på The Kop

3 thoughts on “Anfield

  1. En liten rättning, Liverpool fanns inte när Everton flyttade från Anfield, Everton kom inte överens med ägaren om hyran, därför flyttade dom till goodison istället. Ägaren hade efter det ingen hyresgäst så han grundade liverpool 🙂

Kommentera

