Gemenskap, stolthet, passion

Fratton Park

Lämna en kommentar

Belägen i södra England, närmare bestämt i hamnstaden Portsmouth. Hemmaplan för det lokala laget Portsmouth FC som de flesta känner igen framförallt från klubbens senaste sejour i Premier League, säsongen 02/03 till säsongen 09/10. Klubben är känd under smeknamnet ”Pompey”.

Arenan stod färdig år 1898 och har i dagsläget en publikkapacitet på drygt 20.000. Den västra kortsidan kallas Fratton End och är framförallt känd för den väldigt speciella design som pryder fasaden. De båda långsidorna heter North Stand samt South Stand och består båda av två etage. Den östra kortsidan har namngetts Milton End (även kallad Apollo Stand) och är den minsta av läktarna. Denna läktare är både till för hemmalagets och bortalagets supportrar och var innan renoveringen säsongen 07/08 den enda läktaren i Premier League utan tak.

Det var när jag följde ”Pompeys” senaste framfart i engelska högstaligan som jag blev lite småförälskad i både fansen och arenan. Vilken atmosfär! Tydligen blev arenan t.o.m. prisad med en topp 10-placering över arenor med bäst stämning av tidningen Daily Mail säsongen 09/10. Tyvärr drabbades klubben senare av ekonomiska bekymmer och åkte till slut ner i Championship. Därefter har det gått tungt för ”Pompey” som numera återfinns i League One, den engelska tredjedivisionen.

Jag har svårt att sätta fingret på vad det var som gjorde att stämningen var så underbar. Jag minns att publiken satt extremt nära planen vilket genererade i en oerhört tät stämning. Än idag kan jag höra fansens sjunga ”Pooompey, Pooompey, Pooompey”. Ståpäls?!  Jag minns även en specifik supporter som TV match efter match zoomade in. Han var klädd i klubbens färger från topp till tå, alltid! Minns du honom? För mig symboliserar han Fratton Park och ”Pompey” med glädje, inlevelse och passion. Jag blir helt enkelt jävligt glad när jag tänker på arenan och klubben. Det får nog bli en tripp till södra England inom en snar framtid!

Har du haft förmånen att vara på plats? Eller har du som jag haft ett passionerat distansförhållande? Berätta gärna om dina upplevelser!

Utanför Fratton Park

Kommentera

