Gemenskap, stolthet, passion

Svensk media vs fotbollsfans

Lämna en kommentar

Alltför sällan läser jag om feta tifon och stämningsfulla tillställningar. Alltför ofta läser jag om bråk och vandalisering. Tröttsamt? Skojar du?! Det finns inte ord för hur trött jag är på att läsa om hur dessa ”huliganer” dödar svensk fotboll. Med ”huliganer” menar jag samtliga fotbollsfans som engagerar sig i sporten. Svensk media i samarbete med svensk polis och ett fåtal bråkstakar har gjort ett jättejobb i att klargöra detta för Lasse, 47, fästmön Eva, 46 och sonen Kalle, 10. En stor eloge till media för att dem visat att det är möjligt att vinkla i princip vad som helst och manipulera i stort sett vem som helst. En ännu större hyllning till den svenska poliskåren som klargjort för oss dödliga att maktmissbruk är ett bra komplement till kukförstoring. Och sist men inte minst, tack till alla kategori C-supportrar, den enda gruppen jag själv väljer att kalla huliganer, för att ni fått Lasse, 47 att springa iväg med Kalle,10 när stora, farliga jag kommer sjungandes med en öl i handen och en halsduk runt halsen. Jag är farlig, akta er Lasse & Co. Här kommer en engagerad fotbollssupporter. Oj, förlåt. Jag menade såklart en våldsam huligan.

Svensk media, sluta med författandet och syssla med artiklar och krönikor istället. Testa att skriva om något nytt vetja. Exempelvis om hur svenska supportrar inte sällan får arenor att gunga och folk att sjunga. Eller kanske om hur dessa supportrar i stunder får den mest inbitne britten att känna sig hemmastad?

Vad jag menar är att det börjar göra ont att vara en del av den hand som föder svensk fotboll. Sluta bitas idioter!

Kommentera

