Gemenskap, stolthet, passion

Den kommersialiserade fotbollen

2 kommentarer

Ingen av oss har kunnat undgå den kommersiella utvecklingen inom europeisk toppfotboll. Klubbar köps upp av företag och privatpersoner som pumpar in pengar. Detta har lett till att spelare numera köps för fantasisummor och ges löner som inte på något vis går att befoga. Åsikterna går isär angående huruvida denna utveckling på verkar sporten.

För mig som supporter handlar inte fotboll om vem som har bäst lag eller vilken klubb som har störst framgång rent sportsligt utan om passion, gemenskap, stolthet och delaktighet. Min rädsla är att den alltmer kommersialiserade fotbollen sakta men säkert kommer att förlora dessa värden.  Att förvänta sig att dessa värden är självklara och bestående ingredienser inom fotbollen tycker jag är naivt.

Den yngre generationen fotbollsintresserade växer upp i ett samhälle där stjärnorna inom sporten nästintill likställs med ”Gudar”.  Dessa fixstjärnor byter som vi alla vet klubbadress allt oftare med plånboken som kompass. Beslut tas alltmer sällan med hjärtat och allt oftare med ekonomisk girighet som grund.  Den yngre generationen ser upp till dessa stjärnor. Eller nej, dem dyrkar dem. Pengakåta divor utan klubbkänsla är kommande generationers förebilder.

Klubbkänsla kommer kanske inte längre att utgöras av passion, gemenskap, stolthet och delaktighet. Detta begrepp dör ut och istället blir vi alla konsumenter som söker extraordinära upplevelser. Fotbollsmatcher blir istället evenemang där spelarna blir skådespelare med fixstjärnor i huvudrollerna.

Jag hoppas innerligt att mina farhågor aldrig besannas men om så blir fallet har vi ett antal aktörer som jag skulle vilja gratulera. Grattis Barcelona, Manchester United, Juventus och övriga storklubbar. Ett stort grattis också till alla sponsrande megaföretag och stenrika ägare som gjort det möjligt för oss att avliva passionen och införa en resande cirkus.

2 thoughts on “Den kommersialiserade fotbollen

  1. Du skriver själv att stolthet är ett värde. Och om jag får gissa, inte ett helt oviktigt. (Det är ju faktiskt extra roligt att vara supporter när det går bra för sitt lag.) Jag tycker det vore intressant att se hur stoltheten skulle påverkas av att sitt lag inte längre kan hålla till i tabelltoppen – eller ens i högstadivisionen. I Skottland ser vi att det går för ett av lagen, men det är kanske också ett av de mest extrema i världen (Rangers).

    All idrott har utvecklats och jag tror på att göra det bästa av situationen – vilket inte på något sätt exkluderar fans eller passion.

    Vad gäller den yngre generationen har den förändrats radikalt och kan inte jämföras med hur det var ens för ett decennium sedan. Idag är personer som Isabella Löwengrip, Olof Röhlander och Gina Dirawi lika stora förebilder/stjärnor som de mest kända idrottsprofilerna och fotomodellerna var tidigare – men inom sina respektive målgrupper. Numera räcker det inte med att ”bara” vara duktig, man måste visa det också. Och det sistnämnda gäller på alla områden, oavsett om du är grym på att vika pizzakartonger, arbeta som säljare – eller har världens vassaste vänsterfot.

    De klubbar du nämner är inte bara duktiga – de är duktiga på att visa det också. What goes around comes around.

  2. Jag vill börja med att säga att ett av mina absolut stoltaste ögonblick som fotbollssupporter var dagen då mitt favoritlag gästade Vångavallen för att möta Trelleborgs FF. Vi låg högst oväntat sist i tabellen vid denna tidpunkt. Trots detta hade vi en stor supporterskara på plats som sjöng och stöttade laget frenetiskt under hela matchen. Att stå enade bakom laget i denna oerhörda motvind var ångestladdande och samtidigt helt fantastiskt. Stoltheten var enorm. Personligen hade jag under matchen känslan ”Kom ni bara, vi är och förblir alltid störst, bäst och vackrast oavsett. Det vet ni om”.

    Vad jag ville framhäva med denna text är min rädsla för att dessa ”värden” i framtiden inte kommer att få lika stort utrymme. Det har redan börjat. Klubbar köps upp, investerar i spelare och biljettpriser skjuter i höjden. Många av de ”riktiga” eldsjälarna, supportrarna som brinner för klubben, har kanske inte längre råd att gå på matcherna. Istället reser folk från hela världen för att kolla på matchen, vilket i sig är positivt och kul. Det gör ju att jag som fotbollsälskare (inte hängiven supporter) har möjlighet att se internationella matcher på plats. Men, och då menar jag MEN. Jag åker dit för att kolla på bra fotboll. Jag gråter inte i motgång. Jag skriker mig inte hes och jag älskar inte. Jag lider med den ”riktiga” eldsjälen vars plats jag snodde. Därför håller jag inte med dig i påståendet om att utvecklingen inte exkluderar fans eller passion.

    De klubbar jag nämner har antingen en stolt historia och därmed massor av trogna fans över hela världen eller så har dem en rik ägare. Med tanke på detta har dem gott om pengar och möjlighet att locka till sig de stora stjärnorna. Det var inte ovanligt att en ”världsspelare” förr stannade i den lokala klubben av passion och hjärta. Jag kan ana att dem såg det som ett privilegium att få representera klubben. Numera avgör pengarna vart spelarna hamnar. Enligt mig är det långt ifrån en obefogad rädsla att oroa sig för hur man med detta i åtanke kan ta för givet att passion, stolthet, delaktighet och klubbkänsla är bestående värden hos supportrarna. Människor växer upp i ett samhälle och påverkas givetvis av hur samhället ser ut samt av ”idolers” handlingar och värderingar. Hur ska Kalle, 10 år, någonsin kunna utveckla den klubbkänsla jag snackar om när favoritspelaren heter Zlatan Ibrahimovic och har spelat i Juve, Inter OCH Milan? Vill tillägga att jag inte klankar ner på Zlatan som fotbollsspelare eller person, det är inte hans fel att utvecklingen ser ut som den gör.

Kommentera

