Gemenskap, stolthet, passion

Zlatan Ibrahimovic

Lämna en kommentar

Zlatan Ibrahimovic. Sveriges klart mest lysande fotbollsstjärna. Elitkarriären drog igång i Malmö FF innan han för rekordsummor köptes upp av holländska Ajax. Övergångssumman landade på 82,5 miljoner kronor vilket gör Zlatan till den dyraste Allsvenska spelaren i historien. Därefter har Zlatan representerat Juventus, Inter, Barcelona och Milan. I dagsläget befinner han sig i franska Ligue 1 där han representerar Paris SG. Nog med fakta nu? Okej, allt detta vet du ju säkert redan.

Anledningen till att jag valt att presentera Zlatan i detta avsnitt är att jag nyligen läst klart hans självbiografi. Jag har så länge jag kan minnas beundrat fotbollsspelaren Zlatan för hans kvalitéer. Däremot har jag inte alltid varit lika förtjust i killens något osvenska attityd. Jag tyckte rent ut sagt att han var för jävla jobbig med sin kaxiga framhållning. Innan vi går vidare med personen bakom tycker jag att det skulle vara på sin plats med en liten beskrivning av spelaren. Vad är det som gör Zlatan så in i helvetes bra? Självklart är det en kombination av flera egenskaper. Han är ett fysiskt praktexemplar, med andra ord stark som en oxe. Han är tekniskt skicklig och bra med bollen. Han har under senare delen av sin karriär utvecklat en näsa för mål (ja en vanlig näsa har han ju alltid haft, den går ju inte direkt att undgå) som är imponerande. Han har också en bra speed trots sin fysiska storlek och framförallt har han en spelförståelse som är overkligt bra. Detta är en kort beskrivning av de egenskaper jag anser ligger till grund för Zlatans framgångssaga. Dessutom skulle jag vilja tillägga att han med sin styrka och förmåga att med kroppen täcka bollen, hålla undan motståndarförsvarare och finna kreativa lösningar är unik i mina ögon. Jag ser ingen anfallare inom världsfotbollen idag som är lika bra på detta.

Så tillbaka till det där med personen Zlatan. Jag måste erkänna att jag har gjort en kovändning efter att ha läst hans bok. Jag gillar numera Zlatans attityd och personlighet. Varför? För att jag upplever killen som ärlig och rak. Visst har han en tuff attityd men varför ska man inte få ha det? Zlatan är Zlatan, han spelar ingenting. Detta tror jag har stor del i hans enastående karriär som fotbollsspelare. Dessutom har killen humor. Sen väljer man själv om man vill störa sig på den eller skratta åt den. Jag väljer numera det sistnämnda. Den valmöjligheten gör Zlatan unik i ett annars ganska färglöst svenskt landslag där du helst ska hålla dig inom ramarna. Jantelagen, släng dig i väggen!

Som ni säkert har förstått så diggade jag verkligen boken och rekommenderar den varmt till dig som inte redan läst den.

Kommentera

