Gemenskap, stolthet, passion

Juventus Stadium

Lämna en kommentar

Byggd 2011 och ny hemmaplan för den italienska giganten Juventus FC. Arenan har kapacitet att ta emot 41.000 åskådare (enbart sittplatser). I samband med byggnationen av Juventus Stadium grundades även en galleria i direkt anslutning till arenan, Area 12, med ett massivt utbud som till och med skulle kunna stilla behovet hos en inbiten shopaholic. ”Vad bra, då kanske jag kan få med min kära flickvän på en fotbollsresa”, kanske vissa av er killar tänker. Absolut, helt rätt! Juventus Stadium med omnejd har de möjligheter som krävs för att övertala den mest ”ska du verkligen se hela matchen? Kan vi inte se Top Model istället?-bruden”.

På Juventus Stadium, precis som på många andra stora arenor runtom i världen, genomförs guidade turer under veckodagarna. Om du har vägarna förbi Turin rekommenderar jag dig att delta på en sådan. Min erfarenhet säger mig att dessa rundvisningar sällan gör en fotbollstokig själ besviken.

Jag har själv inte haft förmånen att besöka denna arena. Jag har däremot besökt Area 12. Du vet det där köpcentret jag berättade om, som ligger i direkt anslutning. Jag var där med tjejen, klandra mig inte. Nej, skämt och sido. Om sanningen ska fram var syftet med resan att glo Milan-Napoli. När vi fick lite tid över hyrde vi en bil och körde till Turin i hopp om att få se den nya arenan. Klockan var 20.15 när vi äntligen hittade rätt och de guidade turerna var givetvis slut för dagen. Lärdomar? Att vara ute i god tid om du ska hitta rätt i Turin samt att förstå att ”left” kan betyda ”höger”, ”vänster” eller till och med ”rakt fram”, framförallt om du råkar fråga en Torino-supporter om vägbeskrivning till Juventus Stadium.

Vy över Juventus Stadium

Kommentera

