Gemenskap, stolthet, passion

Estádio Municipal de Braga/Estádio AXA

Lämna en kommentar

Belägen i den portugisiska staden Braga med kapacitet att ta emot drygt 30.000 åskådare. Arenan byggdes år 2003 som ny hemmaplan för Sporting Clube de Braga samt i syfte att vara en av värdarenorna under EM 2004. Denna stadion har fått smeknamnet  ”en Pedreira” som syftar till att arenan är byggd mitt i ett stenbrott (Monte Castro). Den ena kortsidan består av en bergsvägg medan den andra bjuder på en fantastisk utsikt över staden. Läktarna återfinns på långsidorna.

Estádio Municipal de Braga bytte år 2007 inofficiellt namn till Estádio AXA då S.C. Braga inledde ett sponsringsavtal med ett franskt försäkringsbolag vid namn AXA. Anledningen till att namnbytet inte är officiellt är att arenan ägs av kommunen och att klubben som hyresvärd inte har någon beslutanderätt i denna fråga.

Hur kom jag att tänka på just Estádio AXA? Ja du. Kanske var det för att jag käkade müsli nyss. Kanske inte. Det enda jag säkert vet är att jag alltid blir lika fascinerad när jag ser detta unika bygge. Arenan känns liksom halvklar men ändå komplett. Den bjuder inte bara på fotboll utan också på en naturupplevelse utöver det vanliga. Är matchen händelsefattig och tråkig? Fine, kolla dig omkring istället.

Kommentera

