Gemenskap, stolthet, passion

Ingenting i världen kan lösa våra band

Lämna en kommentar

Har du ett favoritlag? En klubb som får ditt hjärta att banka lite extra? Själv har jag det. Det är fantastiskt men samtidigt inte helt lätt . Det innefattar ett hav av omtumlande känslor. En viss Mikael Wiehe beskriver vad supporterskap för mig innebär i sin underbart vackra sång ”Den jag kunde va”, en låt Wiehe skrev och tillägnade Björn Afzelius efter att denne insjuknat i cancer. Låten är ett mästerverk byggd på vänskap och kärlek. Att försöka beskriva denna poesi med ord är detsamma som att medvetet förlöjliga sig själv. Jag väljer därför att plocka ut ett citat ur låten.

”Och ingenting kan splittra oss
och ingenting kan söndra oss
och ingenting kan slita oss isär
Och ingenting kan få oss
att överge varann
Stormar kanske tystar oss
Skuggor kanske slukar oss
Sorger kanske tvingar oss på knä
Men ingenting i världen
kan lösa våra band”

Jag älskar mina föräldrar, jag älskar min flickvän och jag älskar mina polare. Jag älskar min hemstad och den klubb som sedan barnsben varit en del av mitt liv. Dessa känslor har format mig till den person jag är idag. När det stormar kämpar jag för att stå med rak rygg. När det blåser medvind omfamnar jag glädjen.

Kärlek är inte bara guld och gröna skogar. Äkta supporterskap handlar om att uppleva ledsamhet, ångest, sorg, lycka, eufori och stolthet tillsammans med andra. Efter regn kommer solsken. Jag lever för dessa underbara stunder då ljuset bländar mig med glädje. För mig är det kärlek.

Att vara supporter handlar om att älska!

Kommentera

