Gemenskap, stolthet, passion

När avfyras kanonen Wenger?

Lämna en kommentar

Arsene Wenger, coach i Arsenal sedan 1996, har antagligen en hel del huvudbry. Laget ligger efter 15 omgångar på tionde plats i Premier League vilket får anses vara en mindre kris för Londonklubben. Inför säsongen tappade Arsenal sin i särklass hetaste målgörare Robin van Perise till konkurrenten Manchester United. Det är dock ingen tillfällighet att holländaren valde att lämna klubben. På senare tid har ett flertal högklassiga spelare, såsom Cesc Fabregas, Samir Nasri och Alexandre Song lämnat ”Gunners”.  Varför denna massflykt? Självklart går det säkert att hitta en rad personliga och ekonomiska faktorer som ligger till grund för dessa klubbyten men den gemensamma nämnaren är jag tämligen säker på återfinns i prisskåpet. Arsenal Football Club vinner nämligen inga titlar numera.

Jag har stor respekt för Arsene Wenger som jag anser vara genialisk på att hitta, fostra och utveckla talanger. Jag gillar även den fotboll som Arsenal vill och ibland lyckas spela, men vad hjälper det när pokalerna uteblir? Inte mycket, framförallt inte om du är supporter. Trots att Wenger gjort allmänt känt vad han anser om att öppna plånboken i onödan tror jag det är en förutsättning att värva i vinter om klubben ska bibehålla sin position som en toppklubb i England. Med det inte sagt att jag talar emot Wenger som jag tror har rätt vad gäller att den kommersialiserade fotbollen framöver kommer att slå tillbaka och på lång sikt skada sporten. Jaja, tillbaka till ämnet. Med ett par fräscha och färgstarka namn tror jag att Arsenal på lång sikt, såväl som på kort sikt, skulle gynnas. Klubben skulle på så vis kommunicera en satsning vilket är en förutsättning för att ”Gunners” överhuvudtaget ska ha chansen att få behålla Wengers oslipade diamanter även efter de spetsiga kanterna trubbats till.

Investera i Ipren fram till januarifönstret öppnar. Lägg därefter pengarna på bl.a. Klaas-Jan Huntelaar som det ryktas om. Då tror jag snart vi skådar krutrök från kanonen.

Kommentera

