Gemenskap, stolthet, passion

Motorsågsmåndag

Lämna en kommentar

Idag är det måndag och jag är på dåligt humör. Som om det inte vore nog med att en hånflinande arbetsvecka står i min väg har jag dessutom svalt rakblad och sandpapprat halsmandlarna. Jag ber om ursäkt om jag drar ner stämningen, inte min mening. Istället för att fortsätta tycka synd om mig själv har jag bestämt mig för att plocka fram sågen. Var fan är verktygslådan?! Det är dags att dissa gott folk.

Jag skulle vilja gå tillbaka till torsdagskväll, då Helsingborgs IF mötte den holländska toppklubben Twente på bortaplan i Europa League. Skåningarna gjorde en heroisk insats och visade prov på god moral och hög potential. Matchen slutade 1-3 vilket gjorde att HIF lämnade platsen som gruppjumbo och samtidigt utökade sin budget med knappt två miljoner kronor.

Trots att detta var en mycket underhållande match kan jag ärligt erkänna att jag inte genomlidit denna sändning utan ”mute”. Att i var och varannan sekvens höra kommentator Niklas Jarelind göra sitt yttersta för att tona ner denna sällsynta framgång för svensk klubblagsfotboll var sorgligt. Så fort HIF med finness och kreativitet med lätthet tog sig fram i banan hade Jarelind en förklaring som effektivt rensade ut det positiva ur svensk synvinkel . Att holländarna ställde upp med ett reservbetonat lag klargjordes redan inledningsvis. Att Jarelind sedan väljer att ”påminna” om detta faktum fler gånger än jag besökte dass dagen då jag råkat få i mig laxeringsmedel på bakfyllan med en kebabpizza i magen är ju en annan femma.

I min värld är det komiskt att TV4, som får anses vara en av Sveriges ledande mediekanaler inom sport, istället för att hylla och på så sätt försöka höja intresset och respekten för svensk klubblagsfotboll gör allt för att begrava en framgång i uttjatade bortförklaringar. Det är inte bara komiskt utan också häpnadsväckande då det tjatas mycket om att vi, supportrar, klubbar, media och övriga intressenter, tillsammans ska göra allt för att höja värdet på svensk fotboll. Länge leve skitsnacket!

Kommentera

