Gemenskap, stolthet, passion

Det där med HIF och köpoptioner

Lämna en kommentar

”En köpoption innebär att parterna kommer överens om ett pris som förvärvaren kan utnyttja optionen till när låneperioden tar slut. Om förvärvaren har tur gör spelaren en bra säsong och ser sitt marknadsvärde stiga över det avtalade priset. Om motsatsen inträffar utnyttjar förvärvaren sannolikt inte sin option och då återvänder spelaren till sin gamla klubb.”
Källa: http://fotbollsekonomerna.se/?p=490

”En option är en rättighet att köpa eller sälja en vara på ett förutbestämt datum till ett förutbestämt pris, den här varan kallas då optionens underliggande. När man handlar med optioner byter inte den underliggande varan ägare, det man handlar med är istället en rättighet om att köpa eller sälja den underliggande varan till ett förutbestämt pris på ett förutbestämt datum.”
Källa: http://www.finansportalen.se/utbildningoptioner.htm

Jasså? Logiskt sett borde ju en köpoption fungera enligt beskrivningarna ovan. Det är i alla fall så jag tolkar begreppet. Så min fråga är enkel. Vad pysslar egentligen Helsingborgs IF med?

I somras förlorade klubben skyttekungen Alfred Finnbogason till Heerenveen. Islänningen, som var utlånad till HIF från belgiska Lokeren, blev efter lånetiden uppköpt av holländarna. Skåningarna gick i samma veva ut i media och menade att Lokeren kört ”fulspel” då ett avtalsförslag låg på bordet. Problemet med detta avtal var att signaturen från Lokeren fattades. Belgarna hade skickat ett avtal till Jansson & co som efter att ha skrivit under och skickat tillbaka naivt lutat sig tillbaka i tron om att dealen var i hamn. Att Heerenveen mitt i denna röra slängde fram ett högre bud än HIF gjorde att Lokeren dissade det tidigare avtalet och tvingade Finnbogason att omedelbart flyga till Holland för att inleda kontraktsförhandlingar. Efter denna karusell gick HIF återigen ut i media och hävdade att man planerade att stämma Lokeren. Detta blev givetvis aldrig av då klubben inte hade något case, vilket säger sig själv. Ett avtal som inte är underskrivet från båda parter gäller inte! Om business skulle fungera på detta sätt hade jag, liksom många andra kan jag föreställa mig, vid det här laget varit delägare i Apple, Ikea och massa andra stora och lönsamma företag. Vad som är moraliskt rätt eller inte är en annan fråga, en sak som jag tror belgarna skiter rätt stort i. Fotbollsvärlden har på olika sätt visat att moralen på elitnivå är rätt klen, det tycker jag man borde veta om man jobbar för en förening på elitnivå.

Nu händer det igen. Helsingborgs IF blir av med ännu en stor anfallsstjärna, Nikola Djurdjic. Trots att klubben tydligt meddelat att man redan från början haft en köpoption på lånet från Haugesund kommer serben med all sannolikhet spela Bundesliga-fotboll i vinter. Det jag ställer mig frågande till är vad dessa så kallade ”köpoptioner” som skåningarna prenumererat på under senare tid egentligen innebär. Helt klart är ju att dessa innehåller en påtaglig risk för nackskott. Jag hade uppskattat om Jesper Jansson i framtiden hade försökt ingå i avtal av den typen att en fast eventuell övergångssumma bestäms på förhand.

På tal om något helt annat men ändå inte, nämligen tränarfrågan i klubben. Nyligen presenterade HIF Roar Hansen som ersättare för Åge Hareide. Att Jansson och Hansen påstår att det handlar om ett treårskontrakt med option på ytterligare två år är ju bara trams. Enligt kontraktet har båda parter rätt att häva avtalet efter tre år. Ett 3+2-årskontrakt skulle i min mening snarare gå ut på att part 1 binder sig att fortsätta samarbetet i ytterligare två år om part två kräver detta eller vice versa. Detta är ett traditionellt treårskontrakt med förhoppningar om ett mer långsiktigt samarbete. I min värld är det stor skillnad mellan mål/visioner och avtal.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja be HIF-ledningen att istället för att hitta på egna fiktiva avtalsformer som ändå inte gäller ute i det verkliga livet helt enkelt börja skriva riktiga avtal.

Kommentera

