Gemenskap, stolthet, passion

Fotboll är inget utan supportrar!

Lämna en kommentar

I helgen besökte jag en bekant till mig. Det visade sig att min vän samtidigt hade fått påhälsning av en nyinflyttad granne. Trevligt, vi drack kaffe och småpratade lite. Som alltför ofta när jag är i farten spårade samtalet tämligen snabbt in på ämnet fotboll. Det visade sig relativt omgående att denna mysfeta äldre man inte hade något större intresse för sport, något som inte hindrade mig från att fortsätta trada. Vi kom bra överrens, snubben verkade jävligt allmänbildad. Trots det klena idrottsintresset verkade gubben ändå vara hyfsat påläst vad gäller framförallt svensk fotboll. Vissa personer är som svampar, dem suger liksom upp allt i nyhetsväg oavsett hur mycket eller lite det egentligen intresserar dem. Du har säkerligen stött på en och annan sådan typ du med? Eller också känner du igen dig själv i min beskrivning? Om så är fallet, gratulerar. Whatever. Denna man var en stor fullmogen flugsvamp, full av kunskap och giftig som fan på att argumentera.

Så vart vill jag egentligen komma? Jo, efter att ha suttit och pratat en lång stund kom vi in på ett ämne som personligen ligger mig väldigt varmt om hjärtat, nämligen supporterkultur. Här tog diskussionen abrupt slut. Åsikterna gick isär, milt uttryckt, och jag kokade inombords så till den grad att jag numera ifrågasätter om det kanske ändå är möjligt att tillaga frikadeller med en kastrull på huvudet. Denna mediemanipulerade man kunde nämligen inte skilja på supporterkultur och huliganism. Trots ihärdigt argumenterande kunde jag inte få mannen att skilja på kärlek och slagsmål. Kan du tänka dig? Själv är jag inte särskilt förvånad, det är långt ifrån första gången jag stöter på personer som fallit offer för medias vinklingar. Tyvärr är det denna bild av svensk supporterkultur som media lyckats måla upp för allmänheten med sin eviga fokusering och överdramatisering av tråkiga händelser kring fotbollsmatcher. Enligt mig är det tragiskt att det enda fenomen som överhuvudtaget någonsin håller internationell klass inom svensk fotboll ska få smutskastas så till den milda grad att även Olof, 84 som aldrig någonsin ens satt sin fot på en arena är fast besluten om att en fotbollssupporter måste vara kriminell. Tack media för ert hårda och resurskrävande arbete med att hjärntvätta folket.

Skärpning. Omfamna den passion som finns. Fotboll är inget utan supportrar!

Kommentera

