Gemenskap, stolthet, passion

Det snackas om människors lika värde

Lämna en kommentar

Ibland undrar jag hur det egentligen ligger till med denna ”så kallade” generella uppfattning. För en sak är säker. Har du inte gjort dig ett namn på ett eller annat sätt har du inte heller samma möjlighet att vara dig själv, i alla fall inte om du är en öppen och rak person. Folk hugger dig, tycker du har en taskig attityd och utvärderar dina påståenden i hopp om att kunna anklaga dig för att vara en individ utan moralisk kompass.

Jag vet att jag ofta använder just Zlatan som exempel i mina inlägg. Jag ber om ursäkt för min mindre lysande fantasi. Hur som haver är Ibrahimovic ett klockrent exempel på en person som genom sin framgång lyckats bli omtyckt för den han är. Jag vet inte om du haft förmånen att läsa dennes självbiografi? Här berör Zlatan nämligen vilka problem han hade att under sin ungdomskarriär i MFF bli accepterad av övriga föräldrar. Han skriver till och med att det tydligen ska ha skickats runt en namninsamling bland föräldrarna med syfte att kicka ut honom ur laget. Liraren från Rosengård passade inte in, han var alltför olik de andra, han stack ut för mycket. Hans attityd, hans framhållning och hans personlighet gick inte hem hos trångsynta människor drabbade av panikångestattacker när det visar sig att jordgubbarna som köptes i grannbutiken inför midsommarafton troligen kommer från Holland.

Min uppfattning är att Zlatan i mångt och mycket numera är älskad av svenska fans, både som fotbollsspelare och person (med all rätt om du frågar mig). Det är liksom coolt att vara som Zlatan. Jag håller med, det är häftigt att våga vara sig själv så länge det inte innebär att man synas och bedömas likt en pokerspelare som går all-in på ”högt kort”. Så varför ges inte alla möjlighet att vara sig själva?

Zlatan Ibrahimovic, tack för att du finns. Tack för att du täppte igen truten på moralkärringarna!

Kommentera

