Gemenskap, stolthet, passion

Världens bästa lag, eller?

Lämna en kommentar

Iker Casillas – Dani Alves, Gerard Pique, Sergio Ramos, Marcelo – Xabi Alonso, Xavi, Andres Iniesta – Lionel Messi, Radamel Falcao, Cristiano Ronaldo. Säger vem? Det finns olika teorier kring den frågan men efterson inget annat bevisats utgår jag från att denna världselva är resultatet av röster från 43.000 proffessionella fotbollsspelare världen över. Målvaktpositionen, i princip hela försvarslinjen samt mittfältet i helhet består av spelare från det spanska landslaget. Längst fram hittar vi fotbollsvärldens kanske två mest spektakulära spelare, Ronaldo och Messi, tillsammans med det colombianska stjärnskottet Falcao som central spets. Samtliga elva spelare kamperar för närvarande i spanska La Liga. Fascinerande? Minst sagt. Märkligt? Både ja och nej.

Vissa av dessa spelare är för mig självskrivna i ett ”världslag”, Iniesta, Xavi, Messi och Ronaldo. Utöver dessa fyra har jag ett antal spelare som vars närvaro i denna elva inte heller får mig att direkt höja på ögonbrynen. I ärlighetens namn är jag väl inte nämnvärt berörd av egentligen någon spelare i denna superelva även om jag liksom många andra är smått förvånad över att samtliga spelare tillhör spanska lag.

 Då bredden i den absoluta toppen av eliten numera är häpnadsväckande går det inte att ta ut ett lag sammansatt av ”världens bästa spelare” utan att det föder diskussioner om korruption och/eller analyser kring ”rätt” och ”fel”. Däremot finns det ett par spelare i denna trupp som jag personligen anser skulle kunna bytas ut mot spelare från övriga toppligor. Inte för att ett sådant scenario nödvändigtvis skulle innebära en förbättring utan snarare för att det antagligen inte skulle innebära en försämring. Med detta i åtanke bedömer jag det underligt och sällsynt att ”lotten” i samtliga av dessa 50-50-dueller fallit på spelare från La Liga.

Hur ofta sitter en pokerspelare på en Royal Flush? Inte ofta, men det händer. Frågan många nu ställer sig är om ”dealern” (FIFA/Uefa) påverkat utfallet av floppen, Turn-kortet, och River-kortet eller om La Liga helt enkelt bara sitter på den överlägst bästa handen.

Själv väljer jag att gratulera spansk fotboll.

Kommentera

