Gemenskap, stolthet, passion

PR-kungen is back!

Lämna en kommentar

Jag talar givetvis om legendaren David Beckham som i och återkomsten till europeisk fotboll blir modeikonernas konung i glamourens mecka Paris. Passande? Jotack, det råder inga tvivel om att familjen Beckham kommer att passa in som is i whiskeyn. Den stora frågan är väl snarare vad fenomenet från England kan tillföra klubben PSG rent sportsligt.

Personligen är jag hopplöst förlorad i valet och kvalet. Visst, spelaren har alltid haft och kommer alltid att ha en gudabenådad högerfot som, i kombination med en enastående blick för spelet, aldrig gjort en fanatisk fotbollstok besviken. Denna egenskap samt den rutin som David Beckham besitter efter sina många år inom elitfotbollen är utan tvekan nyckeln till om spelaren kommer att bli en betydande del i den franska huvudstadens stjärnbygge. Kan Paris Saint-Germain trycka ut det sista ur den gamla tuben? Eller kommer fixstjärnan Beckham ens få en ärlig chans att slå sig in i laget? För vad man än tycker om denna något överraskande värvning så är den troligtvis gjord på mer än sportsliga grunder. Det finns enorma kommersiella möjligheter med Beckham i laget. Möjligheterna denna man erbjuder rent PR-mässigt är overkliga. Det skulle förvåna mig oerhört om inte klubben, i och med detta pengakåta genidrag, lockar till sig fler fans världen över och tydligt ökar sina intäkter på merchandiseförsäljning.

Meningarna må vara splittrade. En sak är i alla fall säker. PSG har två vinstmöjligheter i och med denna affär varav den ena, nämligen PR-biten, är en sådan lågoddsare att klubben redan nu kan korka upp champagneflaskorna. Vad beträffar den sportsliga delen är chansningen desto större. Min tro är ändå att klubben med Ancelotti vid rodret har goda möjligheter att dubbla vinsten av denna affär om spelaren ges utrymme att utnyttja sina många kvalitéer på rätt sätt. Sen går det förstås också att diskutera vilka eventuella konsekvenser ett sportsligt misslyckande skulle innebära, men jag väljer att avstå från det i denna lilla textsnutt. Vet ni varför? Jo, för att jag är genuint glad att min och många andras ungdomsidol faktiskt är tillbaka i min tv-ruta. Sluta reta mig bara för att jag inte har C More och därför inte kan se MLS.

Välkommen tillbaka David Beckham & Co!

Kommentera

