Gemenskap, stolthet, passion

Nostalgitripp i fotbollens spår

Lämna en kommentar

När arbetsdagen är över och åtta timmars slit är till ända tar jag vägen förbi gräsplätten där allt en gång startade. Knappt fyra år gammal släpade farsan med mig till min allra första fotbollsträning. Jag var under denna period mest intresserad av att gräva efter mask och hade ännu inte helt förstått charmen med att kicka boll. På grund av detta fick jag spendera de första månaderna av min karriär som målvakt. Jag gissar att tränarna tyckte jag gjorde minst skada på just den positionen. När smekmånaden var över och jag äntligen började inse hur fantastiskt roligt man kan ha med en boll överlämnade jag mitt ansvar som burväktare. Det var då kärleken till min största passion började gro, en kärlek som för evigt kom att följa mig.

På vägen hem blossar känslorna inom mig. Jag inandas doften av reinkarnerat gräs, betraktar nostalgiskt fotbollsmålen som redan då bestod av samma sönderslitna nät och bevittnar buskagen där jag och övriga knattar spenderade mestadels av tiden jagandes efter bollar. Samtidigt passerar jag gatan som ligger bredvid planen, den gata där förarna ideligen fick trycka hårt på bromsen för att undvika en av alla tusentals snedsparkar. Jag fortsätter förbi träddungen, nu bestående av ett skal vintersargade kvistar, där jag och mina kompisar i samlad trupp inväntade ledarnas ankomst och där föräldrarna hopades likt sektmedlemmar under träningarna. Jag minns sorlet av glada lillkillars ljusa stämmor, tränares basliknande tillrop och föräldrars stolta konversationer och körliknande skrattorkaner.

Minnena gör mig lycklig samtidigt som ångsten skingras över en svunnen tid. Jag vill återuppleva det förflutna. Bara en sista gång. Hoppet om att i framtiden väcka liv i de antikt gulfärgade fotoalbumen lever vidare. Någon gång kanske jag står där igen, vid träddungen, med en son eller dotter vid min sida. Då är cirkeln sluten. Ingenting i världen hade varit vackrare än det!

Kommentera

