Gemenskap, stolthet, passion

Svenska cupen – bara barnet

Lämna en kommentar

Tävlingssäsongen 2013 inleddes i helgen med gruppspel i svenska cupen. En ny vårtradition tog sin början. Ett nytt stycke fotbollshistoria skrevs.

Intresset runt turneringen har sedan länge varit svalt. Med ett nytt upplägg, direktsändningar i SVT samt ett koncentrerat spelschema under högtid för svensk fotbollsabstinens är syftet att utveckla främst den sportsliga delen samtidigt som det finns förhoppningar om att öka intresset. En god idé anser vissa, så även jag.

Om vi väljer att fokusera på intresset möjliggör detta initiativ nya marknadsföringsåtgärder. Frågan är om det räcker? Är varumärket tillräckligt attraktivt?

Det finns inget enkelt svar. Svenska cupen har sedan länge gått i ide. Bara tiden kan utvisa om de nyinsatta åtgärderna blir en återupplivande mirakelkur. Oroväckande nog för inledningskapitlet mina tankar till spännande skönlitteratur med sorgligt slut.

På Borås Arena dök blott 700 åskådare upp för att se de regerande mästarna ta emot Ljungskile.

I Stockholm lockade Djurgården knappt 2000 fans till matchen mot Umeå samtidigt som AIK, inför nätt och jämnt 3800 personer, tog emot Halmstad BK i helallsvenskt möte.

Dessutom premiärspelade Allsvenskans skånska representanter, Helsingborg och Malmö, inför sisådär 3500 respektive 4500 åskådare.

Inga imponerande siffror, eller vad säger du? I alla fall inte om man tar hänsyn till att detta faktiskt var klubbarnas första tävlingsmatcher för säsongen.

Självfallet ska inga förhastade slutsatser dras efter enbart en omgång, inte heller efter första upplagan/säsongen. Denna version av svenska cupen är nyfödd och oprövad. Det kan ta tid att införa nya traditioner. Varumärkesidentiteten matchar varumärkesimagen först när målgruppen uppfattar de kommunicerade värdena med produkten/tjänsten. Jag hoppas innerligt att detta, enligt första kapitlet, förutsägbara drama tar en ny vändning. Jag älskar historier som innehåller en praktfull knorr!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s