Gemenskap, stolthet, passion

Nani – utvisning eller ej?

Lämna en kommentar

Utdrag ur reglerna för Allvarligt otillåtet spel:

”En spelare gör sig skyldig till allvarligt otillåtet spel om han använder överdriven kraft eller brutalitet mot en motspelare när han försöker erövra bollen då den är i spel.”

”En spelare som rusar mot en motspelare när han försöker erövra bollen, framifrån, från sidan eller bakifrån och använder det ena eller båda benen, med överdriven kraft och riskerar motspelarens säkerhet gör sig skyldig till allvarligt otillåtet spel”

”En spelare som skyldig till allvarligt otillåtet spel ska utvisas och….”

Efter att under tisdagskvällen suttit fastlimmad i TV-soffan är jag antagligen inte ensam om att grubbla över regelbokens många bedömningsfrågor. Nanis utvisning mot Real Madrid under Manchesterlagets uttåg ur turneringen har fått frågetecknen att gro likt vitsippor under svensk vårsäsong.

Av bilderna att döma är jag tämligen övertygad om att Nani ej hade för avsikt att skada, att han medvetet spelar ojust har jag också svårt att tro. Dessutom är det tydligt att United-spelarens agerande i min mening inte bör bedömas som en ”ren” tackling utan snarare som ett försök att erövra boll, då varken han eller motspelaren var påtagligt bollförande. För att ytterligare klargöra denna komplexa situation bör det tilläggas att portugisen länge är till synes omedveten om motståndarspelarens närvaro. Med blicken bortvänd reagerar han sent och träffar olyckligt Alvaro Arbeloa i höjd med revbenen/höften.

Att Nani använder ”överdriven kraft” i detta kampmoment anser jag inte. Enligt min uppfattning står klart att han snarare försöker nå bollen, omedveten om riskerna då han alltför sent uppfattar spanjoren. Att han däremot använder sig av ”brutalitet” tycker jag, om än omedvetet, då han med dobbarna träffar motståndarspelaren. Att ett sådant moment i sin tur ”riskerar motståndarspelarens säkerhet” råder det, för mig, inga tvivel om.

Under det utdrag från regelverket som jag använt mig av står dock ingenting angående avsiktligheten i kampmomentet, vilket jag personligen tycker är märkligt. Givetvis har spelaren ansvar för sin egen kropp och utrustning men att utgå från oavsiktliga situationer där ”brutalitet” kan härledas och där utövaren ”riskerar motståndarspelarens säkerhet” skulle i praktiken leda till en skyhög ökning av antalet utvisningar.

Sammanfattningsvis gör domaren, att döma av detta utdrag, teoretiskt inte fel som dömer utvisning. Däremot kan vi i all evighet diskutera huruvida denna bedömning, i praktiken, var rättvis eller ej.

Kommentera

