Gemenskap, stolthet, passion

Mitt guldtips: IFK Göteborg

Lämna en kommentar

IFK hade en extremt besvärlig fjolårssäsong. Med ett lag bestående av ett stort antal nyanlända fixstjärnor och en nytillkommen tränare bar klubben inför säsongen 2012 på en massiv portfölj av höga förväntningar. Denna belastning visade sig vara en alltför tung börda för laget som istället vek ner sig och i försvarsställning fick ta emot stryk av både motståndare och media.

Jag är förvissad om att jag talar för fler än mig själv när jag hävdar att jag redan inledningsvis förväntade mig en rejäl uppryckning allteftersom säsongen fortskred. En bit in stod det dock klart att laget utsatts för en dunderknockout och att klubben med största sannolikhet inte skulle resa sig. Istället blev man sittande på knä med garden i brösthöjd frekvent sårad av motståndarnas jabb. När slutsignalen efter omgång 30 ljöd påbörjades en lång rehabiliteringsbehandlig vars resultat kommer att sättas på prov under säsongen.

Med ett schyst allsvenskt spelarmaterial, slimmade förväntningar, en tämligen intakt stomme samt ett reningsbad till försäsong tror jag att IFK har goda möjligheter att överraska (?). Min gissning är att säsongen 2013 kommer att skapa grund för minnen färgade i glädje för IFK-supportrar promenerandes ”över broar och torg”.

”Snart skiner Poseidon” och änglarna sjunger om ” hur vårsolen värmde och vintern var glömd” alternativt om ”hur Lennart Johansson värmde och 2012 var glömt”.

Vad jag grundar min förutsägelse på? Bra fråga. 50 % av tipset bygger dels på nedbantningen av presskvoten vilket torde förbättra förutsättningarna för utökad arbetsro, dels på en mer sammansvetsad spelartrupp och dess revanschhunger. Resterande 50 % baseras på ren och skär känsla, en intuition som inte alltid skakar hand med verkligheten.

En outsider? Ja, jo. Samtidigt skulle det vara långt ifrån första gången som en haltande underdog springer ifrån och överraskar.

Kommentera

