Gemenskap, stolthet, passion

Klä Allsvenskan i Hugo Boss!

Lämna en kommentar

Jaha, då var premiäromgången avslutad. Efter en lång väntan sparkades Allsvenskan 2013 igång i helgen. Än en gång inleddes rehabiliteringen efter en abstinensomgärdad försäsong och känslan är att Allsvenskan alltjämt verkar som marknadsledande nikotinplåster inom svensk fotboll.

Svenska Cupen i all ära, nu är säsongen igång ”på riktigt”. Utöver högklassig fotboll i Borås, en imponerande ”comeback” av Blåvitt, en internationellt slagkraftig publiksiffra på Swedbank Stadion samt en nordvästskånsk fingerräckning åt experterna rymde inledningskapitlet en handfull frågetecken.

Att BP aldrig varit någon publikmagnet är knappast kvällspressmaterial, men 1700 åskådare i återkomsten till Allsvenskan?! Herregud. Årets aprilskämt? Dessvärre inte. Lägg där till att varken Mjällby, Gefle eller Syrianska lyckades locka över 4000 och plötsligt ter sig öknamnet ”lingonliga” skrivet i sten.

Totalt bevakades första omgången av 74.356 betalande åskådare, en siffra som utgör ett snitt på 9294, att jämföra med fjolårets premiärsnitt på 10.641. Av dessa inte fullt 75.000 själar befann sig knappt 16 procent på antingen Grimsta IP, Strandvallen, Strömvallen eller Södertälje Fotbollsarena. Resterande 84 procent infann sig endera i Borås, Malmö, Helsingborg eller Göteborg.

Kikare behövs knappast för att upptäcka de vanskligt markanta kontrasterna inom svensk fotboll. För att ha chans att omvandla antalet frågetecken till utropstecken, och istället för att motta kritiska öknamn påbörja smidandet av idéer kring smeknamn krävs en nedbantning av serien.

Allsvenskan påminner om klädmärket Lacoste. Ett tidigare exklusivt varumärke som efter masslanseringen av framför allt skor blev mer ”mainstream” och i och med det mindre tilltalande. Minska tillgängligheten och höj på så sätt värdet av att vara en del av Sveriges högsta serie.

Klä ligan i Hugo Boss och skippa fransoserna!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s