Gemenskap, stolthet, passion

Huliganismen: exponerad eller ofrivilligt marknadsförd?

Lämna en kommentar

Under onsdagskvällen sände SVT och Uppdrag Granskning ett avsnitt rörande svensk huliganism i allmänhet och AIK:s huliganfalang Firman Boys i synnerhet. Utöver ett massivt upptåg av bilder från avigsidan av svensk fotboll granskades även FB:s eventuella infiltration av fotbollsföreningen och dess styrelse samt fraktionens potentiella koppling till den organiserade brottsligheten.

Denna sensationsjournalistik har under 60 skattebetalda minuter kladdat ytterligare på ett redan nedklottrat varumärke kallat ”svensk fotboll”. Att programledare Josefsson enbart haft goda intentioner under produktionen av detta program hyser jag inga som helst tvivel om. Att utfallet skulle föra någonting positivt med sig har jag dock oerhört svårt att tro.

Onsdagens, för många, skrämmande och chockerande inslag är inte vad en redan marginellt uppskattad fotbollsliga behöver. Att veckans UG är långt ifrån taktisk briljant vad gäller att minska antalet risksupportrar är heller inte någon vågad gissning. Troligtvis var syftet med detta program varken att marknadsföra fotbollen eller minska våldet kring idrotten, utan att locka TV-tittare och upplysa dessa om en specifik och möjligen vinklad verklighet.

Det jag ställer mig frågande till är att SVT, med mina och dina pengar, skapar intressant TV på möjlig bekostnad av det långsiktiga intresset för svensk fotboll. Om syftet enbart var redaktionellt, d.v.s. att någon person inte genuint trott att UG:s program skulle kunna gynna svensk fotboll och rentav minska problemen kring huliganismen, ifrågasätter jag starkt statens prioriteringar.

Det finns många som menar att detta är ett intressant ämne och ett stort problem som absolut bör lyftas fram i TV. Ja, ett stort problem är det i allra högsta grad! Men ska vi verkligen låta staten riskera att ytterligare förstora problemet för en timmes dramatisk och upplysande TV?

Ibland är det kanske bättre att arbeta i det tysta, eller?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s