Gemenskap, stolthet, passion

Fansen ÄR svensk fotboll

Lämna en kommentar

Den ökade kommersialiseringen av idrotten har gjort fotbollen till mer än bara en sport. Idag är ligor, klubbar, enskilda spelare och matcher även hörnstenar i en global affärsverksamhet ofta förpassad till underhållningsbranschen. Somliga ser positivt på utvecklingen. Andra värnar om det förflutna. Det nyligen tydligaste exemplet på meningsskiljaktigheterna är frågan angående bevarandet eller förkastandet av 51%-regeln.

Som fanatisk supporter känns det personligen overkligt att kategorisera fotboll som en del av affärsvärlden. Än mer surrealistisk ter sig ett förkastande av 51%-regeln. Jag är inte intresserad av att ha något distansförhållande innefattat besöksförbud med klubben i mitt hjärta. Att ingå i en passionerad relation utan möjlighet att bli sedd, hörd eller respekterad tilltalar mig inte.

Trots att jag helst inte kategoriserar fotbollen som en del av underhållningsbranschen inser jag min ofrivilligt betydande del i ”produkten” Allsvenskan. Som en av dem vars passion mördar stämband är jag en bidragande faktor till ökad stämning på svenska fotbollsarenor. Samtidigt som jag blottlägger själen för en brinnande klubbkänsla bidrar jag också med värden till vad många anser vara ett ”evenemang”. Det må så vara. Då föreningsdemokratin styr är själen ännu intakt, passionen segrar och jag är nöjd.

Att vara otrogen den vars hand föder föreningen, den vars liv dediceras föreningen är detsamma som att äventyra banden mellan klubb och supporterskap. Bevara 51%-regeln och låt mig förbli en del av min romans.

Kommentera

