Gemenskap, stolthet, passion

Klubbarnas värdegrund bör sättas i perspektiv till kortsiktiga mål

Lämna en kommentar

Inte sällan blir klubbledningar i tider där sportsliga resultat uteblir forcerade att fatta förhastade beslut dels via påtryckningar från supportrar, dels p.g.a. medias varumärkeskastrerande PR. Att otåliga fans uttrycker sina känslor samt ogenomtänkt klandrar klubben för uteblivna åtgärder tyder allt som oftast på en desperat välvilja omvandlad i kortsiktigt tänkande. Att media skriver spaltmetrar om krossade drömmar och strejkande framgångssagor är också fullt naturligt då tidningar ämnar sälja, annonsplatser avses fyllas och löner ska utbetalas.

Vi har upplevt det förr, vi upplever det nu och vi kommer troligtvis att få uppleva det även framöver. Felbeslut som resultat av desperation. Vad som lätt glöms bort i stunder av förtvivlan är kortsiktiga uppförandens påverkan, i vissa fall tillintetgörande, av varumärken laddade med strategiskt utformade värderingar. Antalet ogenomtänkta handlingar är många till antal och av varierande art. Samtidigt som somliga klubbar, utan hänsyn till personlighet och med fullt fokus på spetsegenskaper, värvar eller förlänger kontrakt med spelare vars värderingar samt ageranden tydligt strider mot föreningens värdegrund finns det dem som trots en pressad arbetssituation inser betydelsen av att inte förmedla dubbla budskap.

Klubbar som överger sin uttalade identitet sviker inte enbart de sponsorer som satsar pengar på att associeras med specifika värden, utan dessutom de fans som föreningar naivt tror de tillfredställer genom förhastat förfarande byggt på kortsiktig grund. Äkta supporterskap bygger till stor del på ömsesidig respekt samt stolthet, passion och samhörighet. Att tro att dessa värden är i symbios med sportsliga resultat, utan påverkan av andra faktorer, anser jag vara okritiskt. Att exempelvis bygga ett lag på fixstjärnor utan moralisk kompass samt med värderingar oförenliga med humanitet glädjer möjligen dagens generation av supportrar men ger rimligen kommande generationers potentiella fans problem att känna samhörighet med klubbemblemet.

Förhastade beslut leder möjligen till kortsiktig glädje för de som redan grundat en stark klubbkänsla. Frågan är vad som händer med de som ännu inte tagit sitt första steg mot en alltmer skambefläckad passion.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s