Gemenskap, stolthet, passion

Swedish Open i kontrast till min emotionella fotbollsgemenskap

Lämna en kommentar

Swedish Open i all ära, på vad bygger vissa åskådares hängivenhet? Kärleken till en sport, upplevelsen av en, i somliga fall tillgjord, identitetsexponering eller bådadera? Inhyrda vrålåk, utstyrslar väl lämpade för en destruktiv medelinkomsttagares kastrering av plånboken och högfotade champagneglas mer beaktade än idrottsliga händelseförlopp. Under tennisveckorna i Båstad har jag, utöver en ATP-turnering, dels bevittnat vad som liknar en maktdemonstration för individer utan skäl att budgetera, dels tyckt mig skåda en scen för personer med teatraliska kvaliteter och önskan om ökat socialt anseende.

Efter att av en ren slump zappat förbi 2010 års upplaga av Wimbledons inledande spelomgångar var förälskelsen ett faktum. Många år av likgiltighet inför vad jag tidigare ansett vara ett händelsefattigt och långtråkigt tidsfördriv hade tvärt omvandlats till fascination över en gränslöst kvalitetsfylld, mentalt och fysiskt krävande idrott. Två besök till Båstad senare och ett platt fall i lianerna av nyförälskelse har neutraliserats avsevärt med min känsla av brist på emotionell samhörighet.

Tacka vet jag vår älskvärda nationalsport som så länge jag kan minnas varit en personlig fristad samt en, för mig, fördomsfri zon fullproppad med romantisk själablottning och med kärlek till sporten som kvitto på gemenskap. Intresse grundat på känslomässigt engagemang är roten till min eviga kärlek för fotboll, roten till den självförverkligande gloria som pryder min hjässa vid doften av nyklippt gräs och anblicken av avvikande personligheter enade i en ljudkuliss åskådliggörandes 90 minuter given kamratanda.

Min kärlek till fotboll är evig. Min uppskattning av tennis är verklig. Frågan är om det är Swedish Open eller sporten i sig som förhindrar ett romantiskt vänsterprasslande.

Kommentera

