Gemenskap, stolthet, passion

Då verklighetsflykt blev varumärke

Lämna en kommentar

Kommersialiseringen hann ikapp och fotbollens rötter urholkades. En dagdrömmarnas värld bortom girighet och egocentrism förlade sitt ursprung, förlorade sin identitet och omvandlades till näringsliv. Ett auktoritärt varumärke inrättades i centrum för en kapitalistisk samhällsordning. En fristad grundad på glädje, stolthet och samhörighet dog. Överlevde gjorde ett spel och dess regler berövat på sin okonstlade anda, transformerat till en maktfullkomlig affärsinstitution.

Omvälvningens vindar drog förbi, kvar blev kommande generationers medfödda realitet. Dåtidens eldsjälar splittrades. Den trogne stod kvar bortkommen i skuggan av sedelbuntar, den skändade berövades sin känslomässiga samhörighet och den enträgne knegar ännu i förhoppning att bränna sitt ekonomiska besöksförbud.

Medan den, numera 70 år gamle, före detta stjärnspelaren omsorgsfullt budgeterar för säsongskort till föreningen som denne stolt företrädde 35 år tidigare surfar jag runt och konstaterar att ännu en modern fixstjärna missbelåtet omförhandlar sitt redan utomjordiska kontrakt. Förteget frågar jag mig själv om den enträgne snart inkasserat sin rätt att återigen få vara en del av sin romans.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s