Gemenskap, stolthet, passion

Lionel Messi – Föredömet jag vill men inte kan älska

2 kommentarer

Gårdagens spanska supercupmöte mellan FC Barcelona och Atletico Madrid slutade mållöst efter att gästerna visat upp högklassig defensiv förmåga, minimerat ytorna och i och med utmanövreringen av hemmalagets fixstjärnor lyckats frambringa en Lionel Messi vars förskolementalitet beslöjade spelmässig kvalitet.

Trots att efterhandssnacket rimligtvis torde präglas av att ytterligare en titel dumpit ner framför fötterna på den katalanska befolkningen, anser jag det vara mer intressant att diskutera hur en av världens bästa fotbollsspelare återigen låtit respektlöshet överskugga mirakulösa spetsegenskaper. När bortalagets brasilianske försvarsspelare Filipe Luis, som senare i matchen visades rött kort, en bit in i andra halvlek, som en i mängden av välorganiserade Atletico Madrid-spelare, regelrätt rånade Lionel Messi på en potentiell målchans fick det argentinska fotbollsfenomenet nog. Istället för att acceptera sig överspelad valde Barcelonaanfallaren att, på ett alltmer sedvanligt manér, bemöta en oförstående ack gottgörande motspelares vänskapliga gester med irritation, oförskämdhet och översittarmentalitet som hämtat ur en tyrannisk arsenal.

Vad som fascinerar mig mest med sydamerikanens sätt att hantera motgångar är hur kort avståndet kan vara mellan en given förebild och en omedveten samt tragiskt värdelös ståuppkomiker. Vad som också är fängslande, ack tragiskt, är att denna rimligt idealiska spelare själv väljer att, gång efter annan, klä sig i haklapp, dregla över ett unikt varumärke rågat med föredömliga och paranormala egenskaper och till följd därav omöjliggöra förärandet av min annars givna respekt och kärlek.

2 thoughts on “Lionel Messi – Föredömet jag vill men inte kan älska

  1. Med tanke på hur mycket stryk han fick av AM igår, nersparkad gång på gång på gång, så hade vem som helst blivit irriterad. Speciellt efter förra veckan där Godin gjorde några tvivelaktiga saker.

    Ibland kändes det som om målet var att skada, inte ta bollen.

    • Jag håller med dig angående om att Messi oftast tas hårt, så även igår. Ofta med anledning av att försvararna inte hänger med, ibland av helt andra anledningar. Givetvis har Messi därför allt som oftast också anledning att vara irriterad.

      Däremot tycker jag inte att detta faktum ger honom rätt att bemöta motståndare med översittarattityd så fort det blåser motvind, Eller rätt och rätt, men mina preferenser gör det svårt att, för mig personligen, respektera sådant beteende.

Kommentera

