Gemenskap, stolthet, passion

Dagens bistra verklighet: Ta från de fattiga, ge till SvFF

Lämna en kommentar

HIF är senast i ledet av allsvenska klubbar att ofrivilligt förpassas till ekonomisk LCHF-diet på grund av vissa anhängares pyrotekniska fetischism. Faktum är att Svenska Fotbollsförbundets regelverk rörande bötesstraff oavbrutet sågar på den redan tunna finansiella gren som svenska klubbar mödosamt klamrat sig fast vid längst ner på det superhierarkiska Europaträdet. Rätt eller fel? Åsikterna går isär.

Medan somliga menar att uteblivet legaliserande av pyrotekniska föremål är grund till förbannelsen, och på så vis främst skuldbelägger beslutsfattarna, menar andra att ”dårarna” som tuttar på är de verkliga bovarna. Samtidigt som jag personligen står bakom ett legaliserande av pyroteknik under ordnade former, skönjer tjusningen i ett hav av bengaliska eldar och själv bevittnat den potentiellt stämningshöjande faktorn vid ett flertal tillfällen är jag av uppfattningen att småskaligt missbrukande av lagar och regler kan komma att bli förödande, inte minst i ett samhälle där egocentriska viljor alltför flärdfritt utmanövrerar moraliska kompasser. Utan hjälp av varken linser eller glasögon ser jag därmed också den maskerade mannen bakom röken som ensam förövare i sammanhanget. Därav kan jag omöjligt ställa mig bakom att klubbar förpassas till ytan mellan regelverk och förbrytare redo att ekonomiskt manglas i en, sedan länge påvisad, förspilld skrämselaktion.

Coop, Ica, Lidl eller vederbörande bör, enligt mina referensramar, inte ställas till svars om jag oturligt nog skulle lyckas med konststycket att bli rånad av en annan konsument på min väg fram till mejerihyllan. Det är en viss skillnad på att kräva att en organisation ansvarsfullt ska arbeta för att förebygga tråkigheter och att kräva att en organisation tör kunna garantera förebyggandet av desamma. Ty det senast nämnda är fullkomligt orimligt att påyrka så länge konsumenter är människor och så länge människor är människor.

Kommentera

