Gemenskap, stolthet, passion

Fotbollens renande effekt

Lämna en kommentar

Det bränner under mina fötter när jag till fåglarnas livliga körsång barfota trippar längs heta stenplattor på min väg mot morgontidningen. Väl vid frukostbordet blandas morgonneurosen med rubriker om en verklighet långt bortom solrosens elegans och vitsippans oskuldsfullhet.

Istället för att fortsätta rusha mot samhällets ändlöst resta luftslott släpper jag för dagen illusionerna, omfamnar förväntningarna inför aftonens festligheter, stillar en ofrånkomlig rastlöshet och skänker ro åt en skälvande själ. Men hur?

Inga planlagda mutor, inga tilltänkta övertalningskampanjer. Det fyller ingen mening. Istället ringer jag en vän, föreslår ren och skär passion på närmsta gräsplätt serverad i 33 centiliters gemenskap kryddat med bara överkroppar under ljusblå himmel. Genuinitet i kombination med infantil spontanitet när den är som vackrast omsätts i svettdroppar som utmynnar i ett splittrat känslosvall när läderkulan tar vägen mot bortre krysset, förbi uråldrigt sönderslitna nätmaskor och tätt grönskande buskage.

Eskapism i fotbollens tecken, renare kan terapi inte bli och längre bort från den moderna fotbollen kunde vi inte nå en sommardag i juli, jag och min vän.

Kommentera

