Gemenskap, stolthet, passion

Bet365 – vad försöker ni förmedla?

Lämna en kommentar

”En grabb vars proffsdröm begravdes i tonårens frestelser söker desperat efter metoder att tjäna en hacka på sin passion”. Detta vore en idealisk förklaring till varför fotbollens liveoddssektion på spelbolaget Bet365 för mig blivit lika kär som den affektionsladdade valross jag sedan barnsben kramat (ett gosedjur för dig som ironiskt nog inte förstod det).

Nog om det, jag tänkte istället ägna en kort stund till att ge mitt oddsfyllda hjärtebarn en känga. Att spelbranschen periodvis svartmålats med mörka rubriker och svensk misstänksamhet är inget nytt. Vad jag ställer mig frågande till är varför ett av de marknadsledande bolagen inom branschen, istället för att försöka nyansera bilden, anställer en frontfigur som av befolkningen är känd för sina många gangsterroller inom film och skådespeleri. Inget emot Jens Hultén, reklamfilmernas ansikte utåt, varken som person eller skådis. Vad jag ifrågasätter är syftet från Bet365.

Spontant uppfattar jag det som att bettingbolaget med detta val strävar efter att positionera sig som en ”cool” sajt vilket, i min mening, är fullständigt bisarrt. Alla större företag har numera väl utvecklade strategier vad beträffar på vilket vis man ämnar bidra till samhället. Med tiden har detta blivit en överlevnadsstrategi snarare än en eventuell konkurrensfördel, då alla, precis alla storsatsande bolag, arbetar med denna typ av frågor. Så om min känsla är korrekt (vilket jag inte har några konkreta belägg för) beträffande att Bet365 avser omsätta folks associationer med den undre världen till en ”fräck” image har man i mina ögon misslyckats kapitalt. Inte enbart i sitt etiska ställningstagande (?) utan minst lika mycket i produktionen av reklamfilmen då jag viker mig dubbelt gång efter annan varpå det ömmar i magen.

Så Bet365, vad är det ni önskar förmedla för budskap? Ingen hade nämligen blivit gladare än jag om min känsla konstaterades felaktig.     

Kommentera

