Gemenskap, stolthet, passion

May Mahlangu – identiteten matchar inte imagen

1 kommentar

Slutligen bekräftades det uppenbara. Den allsvenska stjärnmittfältaren och före detta Helsingborgsspelaren May Mahlangu är officiellt klar för IFK Göteborg. Den 24-årige sydafrikanen har skrivit på ett säsongslångt kontrakt som förvånar den naive, sårar den godtrogne och får en kall fotbollsvärld att rycka på axlarna. 

May Mahlangu anlände till Sverige 2008 från ungdomsakademin Stars of Africa Academy. Efter en lyckosam utlåning till division 2-klubben IFK Hässleholm valde Helsingborg sommaren 2009 att permanent ta in den unga sydafrikanen i sin A-lagstrupp. Sedan dess har Mahlangu hunnit bli svensk mästare, vinna utmärkelsen som årets spelare i Allsvenskan, bärga två cuppokaler, vinna Supercupen, uppträda på den europeiska scenen samt debutera i landslaget. Sanningen är att HIF givit May Mahlangu VIP-biljett till den proffsdröm som för många afrikanska barn och ungdomar begravs på en eskapismens grusplan i skuggan av misär och olycka. Mahlangu, å sin sida, har svarat med att tillföra spets, prestera på en jämn och hög nivå, ösa lovord över klubben och supportrarna samt, med rimlig grund i sin kristna tro, flitigt marknadsföra ord likt “respekt“ och “uppskattning“ som om han i egen regi drev en reklamkampanj på uppdrag av Amnesty. Orden köptes med hull och hår, vilket inte sällan blir fallet då godtrogna supportrar förälskar sig i en legokneckt utklädd till Romeo. 

Det finns generellt tre typer av fotbollsspelare. Den alltmer utrotningshotade gruppen av individer med genuina kärleksband till en klubb. Den stora grupp yrkesmän som gör sitt jobb utan att kasta kärlek blott av den lömska anledning att den vackert tas emot. Och sist men inte minst den alltmer utbredda skaran av yrkesmän som med anledning av bristfälliga prestationer alternativt ett överdrivet stort bekräftelsebehov spelar på känslor för att om möjligt samla pluspoäng. 

I samma stund som Mahlangu övervägde en flytt sex mil söder om sin forna hemort tog han i många HIF-hjärtan plats i den sistnämnda skocken. Detta med anledning av att en sådan förhandling inte matchar spelarens uttalade preferenser gentemot de som under flera år kärleksfullt omfamnat hans idealiska utsida, vad beträffar den uppmålade bilden kring vikten av ömsesidig respekt och uppskattning. 

Kort och gott kan man säga att vinterns transferfönster påvisat att May Mahlangus önskade varumärkesidentitet inte matchar den upplevda varumärkesimagen. Varför sydafrikanen valt att grunda sitt varumärke på uppenbart lättruckade värderingar, istället för att blott bygga sitt varumärke kring den fotbollsmässiga elegans som överskuggar en annars tämligen slätstruken liga, är och förblir ett i mängden av mysterium i den mulliga akt som rymmer förklädda yrkesmän inom den moderna fotbollen.

Annonser

One thought on “May Mahlangu – identiteten matchar inte imagen

  1. May är väl muslim?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s