Gemenskap, stolthet, passion

Hjärnan på tork, Sjöholm?

1 kommentar

När jag slog på SVT igår kväll för att ta del av veckans avsnitt av Debatt förväntade jag mig en konstruktiv diskussion kring svensk fotbolls överviktiga problembarn; den glorifierade våldskulturen. Jag förväntade mig dessutom att panelen uteslutande skulle bestå av personer med god insikt, välvilja samt tillräckligt humana doser av sunt förnuft för att förstå att det sista svensk fotboll i dagsläget behöver är utpekanden och direkta förolämpningar grundade på en fiktiv verklighetsmålning signerad frilansjournalisten Magnus Sjöholm.

Magnus Sjöholm indikerade kort och gott att Helsingborgs förkastliga huliganfalanger skulle vara mer förkastliga än övriga förkastliga svenska huliganfalanger. Detta grundat på att en person, EN sorglig individ, inför mötet med Djurgården på ett av Internets alla kamouflerade krypin utlyst ”fri jakt”. Polisinfiltratören Sjöholm menar att dessa ord i kombination med den oerhört tragiska dödsmisshandeln av en oskyldig Djurgårdssupporter tydligt markerar att Helsingborgs huliganfalanger till skillnad från landets övriga ej utgår från den hederskodex som indikerar att fredliga ska lämnas utanför bråk och slagsmål. För att styrka sina absurda argument pekar han dessutom på att Kärnan, HIF:s officiella supporterklubb, under förra säsongen var ensamma i Sverige om att frånsäga sig en dialog med polisen. Utöver att påståendet om det unika i situationen är direkt felaktigt, då flera andra supporterföreningar agerat likartat, är också omfattningen av framkastandet förvrängt då det ej rörde sig om ”hela förra säsongen” utan delar av densamma.

Nog om Sjöholms uppdiktade verklighet. Istället skulle jag som mångårig och passionerad kategori A-supporter vilja fråga kommissarien hur det är möjligt att jag på bortamatcher i Stockholm X antal gånger varit centimetrar från att träffas av glasflaskor? Hur kommer det sig att min flickvän och hennes kompis, vilka reser land och rike runt av kärleken till HIF, under 2010-års cupfinal mellan Hammarby och HIF tvingades lämna sina sittplatser då de träffades av mynt och ihoprullade matchprogram? Hur kommer det sig att tre av mina bästa vänner på väg till en match mellan MFF och HIF år 2006 överfölls av ett tiotal huliganer vid en bankomat i centrala Malmö med anledning av färgen på halsdukarna? Hur kommer det sig att en god vän till mig i skrivande stund ligger hemma med hjärnskakning och spräckt ögonbryn efter att ha ölat med ett gäng polare på Headless Swan i centrala Helsingborg i lördags kväll? Jag menar, det är väl enbart Helsingborgs huliganfalanger som inte upprätthåller denna hederskodex, kommissarien? Eller hur var det nu Sjöholm?

Snälla, låt oss gemensamt arbeta för en förändring istället för att måla ut ett enskilt problembarn med hjärnan på tork. 

#deträckernu 

One thought on “Hjärnan på tork, Sjöholm?

  1. Man får inte glömma en faktor som stavas promille. Den skaffar man till exempel på puben före match.

Kommentera

