Gemenskap, stolthet, passion

Straffa de som straffas bör, Helsingborgs IF

Lämna en kommentar

Konsumentsituation 1
I tisdags var det återigen dags att veckohandla. Jag spatserade på sedvanligt manér genom soldränkta grusstigar mot den lokala närbutiken. Väl inne i affären grabbade jag tag i en av alla hundliknande varukorgar, tog upp min iPhone och granskade den inköpslista jag prydligt knappat in i appen ”anteckningar”. Blott ett par minuter senare, ståendes längst in i butiken vid mejeriprodukterna, hör jag ett ungt butiksbiträde med gäll röst ropa ”stanna”.  Jag vände mig om och bevittnade när en två meter lång och två meter bred man iklädd huvtröja imiterade Usain Bolt bärandes på en väska så fullproppad med varor att lättmjölken frigjordes till en vit pöl på golvet. Den drygt 40-årige butikschefen kom springandes för att checka läget med den skärrade medarbetaren och inte långt senare hade de båda avlöst varandra. Jag bockade av bottenskrapet på inköpslistan innan jag i rask takt vandrade mot kassan. Väl där möttes jag av en genuint ledsen, alltjämt supertrevlig, butikschef som på svårttolkad svenska beklagade sig över situationen och förklarade att dessa ständigt återkommande rån var på god väg att våldta ett redan nästintill obefintligt överskott. Gemensamt stämde vi upp i en kollektiv förkastning av denna typ av beteenden vartefter butikschefen insisterade på att bjuda mig på snusdosan med anledning av mitt som han kallade det ”fina stöd”. Jag vägrade givetvis acceptera hans generösa erbjudande och lämnade kort därpå butiken i gott mod medveten om att jag precis hade transformerats från en kund till en trogen kund. 

Konsumentsituation 2
I torsdags var det återigen dags att iklä sig rollen som konsument (även om jag som mångårig fotbollsfantast blivit något allergisk mot den alltmer accepterade analogin mellan ”supporter” och ”kund”). Hur som haver hade jag i sällskap med ett antal vänner tagit mig till Swedbank Stadion i Malmö för att på bortasektionen stötta HIF till seger och avancemang i Svenska Cupen. Efter cirka 30 minuter tog HIF något oväntat ledningen och euforin var ett faktum, om inget annat fram till dess att en handfull individer valde att elda på klubbens redan utsatta sedelbunt varpå matchen avbröts för att senare återupptas.

När domaren efter 97 minuter blåste av matchen stod HIF som segrare. De närmare 1000 bortasupportrarna gjorde sig redo att på sedvanligt manér hylla spelarna, något som med tiden tagit plats likt ett inrotat mervärde. Så blev det inte. Istället kramades spelarna på mittplan varpå de efter order uppifrån spatserade raka vägen ut i omklädningsrummet, med anledning av de bengaler som tändes i samband med 1-0-målet. Detta i något slags befängt försök från klubbledningen att markera och ta avstånd från pyrotekniska föremål, vilket är olagligt och därmed renderar i böter för klubben i fråga.

Slutsats
Konsumentsituation 1 badar i professionalism, inblick och humanitet. Konsumentsituation 2 drunknar i kollektiv bestraffning och insiktslöshet.

Skulle HIF:s agerande få bränningarna att upphöra? Möjligen i Disney World. Föga troligt i det verkliga livet där denna typ av ageranden snarare skapar ytterligare splittringar mellan de goda krafterna och Helsingborgs IF.

Kommentera

