Gemenskap, stolthet, passion

Vädergudarna har släppt macheten – svensk supporterkultur överlevde

Lämna en kommentar

Svenska fotbollssupportrar har under lång tid tvingats utstå mediala kastvindar. Medan tidningarna sålt lösnummer med hjälp av flashiga och hårt vinklade rubriker har supporterklubbar kämpat med att klamra sig fast vid lyktstolpar och stå pall för vissa redaktioners självutnämnda, klickbenägna och partiska vädergudar.

De inofficiella vädergudarna har nu, hör och häpna, valt att skingra molntäcket. Solen lyser i dagsläget så starkt över svensk supporterkultur att solfaktor 30 inte längre fyller någon funktion.

Anledningen är delvis den kampanj som HIF:s officiella supporterklubb, Kärnan, sjösatte för en tid sedan. Ett marknadsföringsprojekt med syfte att uppnå lapp på luckan i mötet med Brommapojkarna. Biljettförsäljningen tickar på samtidigt som nya hedersamma initiativ frekvent ploppar upp. Biljetter har skänkts till ensamkommande flyktingbarn, till regionala ungdomslag samt till inlagda barn och deras föräldrar. Detta är blott ett axplock av de initiativ som tagits.

Kampanjen har med andra ord fått enorm genomslagskraft. All heder till Kärnan som inte nöjt sig med att stå rakryggade under tiden de självutnämnda vädergudarna unisont pekat finger samt gemensamt pissat i nordvästskånsk riktning, utan som dessutom lyckats samla kraft nog att riva murar. Detta i en tid då sportsliga resultat varit minst lika påfrestande som den systematiska varumärkeskastrering vilken somliga opinionsbildare hängivet pysslat med med sedan den tragiska dödsmisshandeln i slutet av mars.

Kärnan i all ära, jag skulle vilja lyfta fram svensk supporterkultur överlag samt de supporterklubbar som vecka efter vecka utgör kryddan i en i övrigt tämligen smaklös rätt (nåja, allt är relativt) vid namn svensk fotboll. Att dessa supportrar under lång tid blivit förtryckta i ett från somliga opinionsbildare desperat, alltjämt lyckosamt, försök att tjäna pengar är vid närmare eftertanke tämligen absurt. Inte minst då det på längre sikt skadar det allmänna intresset för den liga som delvis betalar dessa vädergudars levebröd, men framförallt då pajkastningen till mångt och mycket saknar grund.

Betydelsen av att ställa rimliga krav

Att kräva att en verksamhet tar ansvar är givetvis fullt rimligt. Att svartmåla en organisation alternativt en förening med anledning av att en eller antal individer med diffusa kopplingar till verksamheten på eget bevåg lever rövare, trots tydligt uttalade värderingar samt riktlinjer, är däremot inte rimligt.

Jag ska försöka konkretisera mitt resonemang med hjälp av ett aningen udda exempel. Nåja, tycka vad man vill, här kommer det hur som helst:

Så vitt jag vet är polisens främsta syfte vid tillfångatagandet av en brottsling inte att fastställa individens politiska tillhörighet? Så vitt jag vet hör det inte heller till vanligheterna att ett politiskt parti tvingas stå till svars för ett brott endast med anledning av att gärningsmannens track record gör gällande att individen tidigare identifierat sig med partiet? Varför? Jo, med anledning av att denna information sällan (notera sällan) äger relevans i sammanhanget. Partier är dessutom tydliga med att uttala sina grundläggande värderingar, varför de i sådana fall ofta kan avsäga sig ansvaret och lättvindigt tvätta bort en eventuell svartmålning. Med all rätt, säger jag.

Inom svensk supporterkultur ser ansvarsfördelningen emellertid annorlunda ut. I samhället i stort innebär ett medlemskap sällan att den berörda organisationen blir pappa till ett gäng minderåriga individer vars ansvar helt förläggs i händerna på verksamheten. Med detta i åtanke frågar jag mig vad som gör att supporterklubbar avkrävs detta orimliga ansvarstagande. Visst, rent juridiskt skiljer sig inte ansvarsfördelningen jämfört med övriga verksamhetsområden, men utanför juridikens lagar översvämmas supporterklubbar av krav på orimligt ansvarstagande. Detta trots att flertalet av dessa, likt politiska partier, företag och ideella föreningar inom andra verksamhetsområden, har tydligt uttalade värderingar samt ramverk.

Att det ska krävas ett svenskt CL-lag eller en marknadsföringskampanj deluxe för att fotbollens SMHI ska behaga skänka ett par nödvändiga solstrålar till svensk supporterkultur är direkt skrämmande. Men låt oss istället glädjas över det faktum att den goda viljan hos den stora massan lyckats besegra vädergudarna (om än tillfälligt). Detta anser jag vara ett tydligt, nästan bisarrt tydligt, exempel på supporterkulturens många positiva värden. Ni vet, samma värden som tidigare hamnat i papperskorgen ämnad för icke tillräckligt inkomstbringande nyheter.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s