Gemenskap, stolthet, passion

Helsingborgs brasilianska kärleksroman

Lämna en kommentar

Stjärnglans, kärlek och lojalitet – en kombination av egenskaper som en sportskribent år 2014 sällan, om ens någon gång, får möjlighet att tveklöst smeka in i en text om en fotbollsspelare på elitnivå.

Dagens idrottsmän är generellt (fantastiskt hårdraget) antingen stjärnor, legoknektar eller utrotningshotade eldsjälar fastkedjade i en svunnen tid. Men det är alltjämt möjligt att med hjälp av en stor portion tålamod finna den berömda nålen i höstacken. Den som så självklart sticker ut från mängden men ändå inte – den ödmjuka och passionerade stjärnan. Ibland dimper den till och med ner på Kastrup, mitt framför ögonen på dig, redo att trollbinda ditt hjärta med en unik förmåga att älska, att omfamna, att fullkomligt våldta den stereotypa bilden av en modern idrottsman.

Alvaro Santos är en individ unik för sin tid. Inte nog med att han anlände till Sverige och Helsingborg med spelmässiga egenskaper som tvingade murar på fall. Han anlände till nordvästra Skåne med en personlighet som suddade ut varenda skiljelinje mellan dröm och verklighet, som knockade gränsvakter mellan stjärnhimmeln och fyllot utanför Systembolaget.

När den nu snart 35 år gamle Santos valt att krita ner den sista (?) punkten i sin kärleksroman är det med vemod och framtidstro som jag kastar min själ raka vägen in i hyllningsorkanen. Ett stort tack för alla underbara fotbollsminnen, men framförallt för att du visat mig att dörren mellan framgång och medmänsklighet inte är stängd.

Den 1 oktober 2014 är och förblir ett historiskt datum för mig. I dag fick jag nämligen förmånen att i en text rörande en fotbollsspelare, utan eftertanke, kombinera en trio ord som i samspel ligger mig varmt om hjärtat: Stjärnglans, kärlek och lojalitet. En storslagen kombination av egenskaper hos han som ♫ … kom från Brasilien …

Kommentera

