Gemenskap, stolthet, passion

Korruption inom svensk fotboll – ett samhällsproblem

Lämna en kommentar

Jaha, då var det närmast självklara bekräftat. Korruptionen har fått fäste även i svensk fotboll. Föga förvånande för den pessimistiske realisten, frapperande för den naive, beklämmande för oss alla.

Ibland är det bättre att inget veta, sägs det. Att endast ana en obekräftad sanning ger utrymme till förnekelse, skapar möjligheter att hålla för öronen när regnet piskar mot fönsterrutorna likt ilskna utropstecken i syfte att uppmärksamma dig på en ännu inofficiell illaluktande verklighet.

I gårdagens Uppdrag granskning avslöjades att matchfixning förekommer även i Sverige. All heder till SVT som lagt resurser på att lägga korten på bordet. Att fenomenet förekom var för mig personligen ingen revolutionerande nyhet, men som tidigare nämnts är kontrasterna stora mellan att misstänka något och att få sanningen nedtryckt i halsen.

Sekvensen i vilken man med hjälp av dold kamera konfronterade den förre Landskronaspelaren Liridon Leci framkallade alla möjliga sorters olustkänslor. 29-åringens samvetsbrist blev påtaglig när han öppet berättade om sitt korrupta nätverk inom både Allsvenskan och Superettan. Att Lici i efterhand hävdat sin oskuld genom att säga att han under intervjun drev med den utsände, som han påstår sig vetat ha agerat under falsk täckmantel, stinker sig in på min topp 10-lista över världens sämsta lögner. Nog om det, Licis efterhandskonstruktion är inte värd att ta i med tång och att lukta på den framkallar högst troligt en nära döden-upplevelse i klass med att få välanvända benskydd upptryckta i nyllet.

Att i detta fall kasta skit på den enskilda individen är i grunden inte konstruktivt. Förlåt mig, stundtals är det svårt att hålla tungan rätt i mun. Inte minst när en individ i statlig tv hänsynslöst pissar på ens värdegrund.

Personligen föredrar jag nolltolerans, att en spelare/tränare eller övrig föreningsanställd som på något vis beblandar sig med matchfixning för all framtid skall nekas tillstånd att professionellt verka inom idrotten. Många kommer högst troligt anklaga mig för att hårdra straffet in absurdum, men i detta fall är jag oerhört principfast.

Fenomenet är dock i många fall mångbottnat. Vad ska exempelvis en spelare göra i fall där denne ställs inför ett ultimatum av tränare/övriga spelare eller annan anställd som går ut på att prestera under sin förmåga? Som han vill, anser jag. Prestera under sin förmåga, motsätta sig ultimatumet eller anmäla företeelsen, även om jag inser att det sistnämnda kan vara känsligt, ibland kanske rent av farligt. Min poäng är att spelaren i fråga, oavsett agerande, i ett sådant scenario inte är skyldig till brott. Den/de som medvetet drar ekonomisk vinning av matchfixningen, samt parter som på ett eller annat vis bistått/främjat den olagliga företeelsen av fri vilja (inte under utpressning, som i fallet med spelaren) bör stå som skyldiga.

Givetvis förstår jag att korruptionen inte låter sig skrämmas iväg blott med hjälp av att du, jag, vi eller förbundet medvetet, öppet och helhjärtat skyltar med straffskalor. Det krävs mer, det krävs humanitet och sunda värdegrunder, och då spårar vi intuitivt in på någonting betydligt större än fotboll. Vi slirar kort och gott ut från fotbollen, genom föräldrahem, via skolsalar, in i generationer av förebilder och ut i det paradoxala vimlet som någon idealist valt att kalla samhälle. Ett samhälle som blir allt kallare och mer utnött på medmänskliga värderingar och kollektiv välvilja för varje löv som faller, mer individuellt präglat för varje dag som går. Någonstans där finner vi kärnan till problemet, en kärna som jag tyvärr tror är tom på lösningar. Men vad vet jag? Matchfixningen är bekräftad, hopplösheten kan jag endast ana. Och som jag tidigare nämnde ger en obekräftad sanning alltjämt utrymme för hopp.

Kommentera

